The Angel of the North

10 Apr

angel of the north

(foto overgenomen van de website www.angelofthenorth.org.uk )

In 2010 waren wij op bezoek in Newcastle bij onze kleinochter Nadine, die indertijd met haar vriend Boudewijn daar woonde.  Met Nadine verkenden wij Newcastle en omstreken. Een van de te bezoeken doelen was The Angel of the North. The Angel of the North is een reusachtig beeld, ontworpen door Arthur Gormley en geplaatst op een heuvel in Gateshead (Tyne and Wear).

Het beeld weegt 200 ton en bestaat uit een body van 100 ton en twee vleugels van elk 50 ton. De hoogte van de body is 20 meter en de vleugels hebben een spanwijdte van 54 meter. Het beeld moet minstens een windsnelheid van 160 km/h kunnen weerstaan.De vleugels vormen een lichte horizontale hoek naar voren.

Het gebruikte materiaal is Cortenstaal met koper. Dit materiaal is weerbestendig en verkrijgt door corrosie een roestbruine kleur. Om dit beeld,met een dergelijk gewicht, te kunnen plaatsen, moest een deugdelijke fundering worden gemaakt. De heuvel waarop het beeld zou worden geplaast, werd afgegraven totdat men op een diepte van 20 meter een harde ondergrond  bereikte.  Vervolgens maakte men een fundering uit 600 ton beton met een hoogte van 20 meter. Op deze fundering zou het beeld worden verankerd op 52 bouten van drie meter lengte, welke in de fundering waren opgenomen. De heuvel werd vervolgens weer opgehoogd tot de oorspronkelijke hoogte.

Het beeld werd gefabriceerd in de fabriek van Hartlepool Steel Foundation Ltd en in drie delen over de weg vervoerd naar de plaats van opstelling, waarna het ter plaatse werd geassembleerd.

Met het project, naar een idee van de Gateshea Council, werd in 1994 gestart. De kosten werden beraamd op 1 million English Pounds, voornamelijk gefourneerd door de National Lottery. Het beeld werd geplaatst op 16 februari 1998.

Arthur Gormley

Arthur Gormley (1950) was een bekend kunstenaar, die in 1994 de prestigieuse Turner Prize won en in 1997 werd benoemd tot OBE (Officier in de Most Excellent Order of the British Empire’). Verder exposeerde hij in het Victoria en Albert Museum, Tate Gallery, British Museum en de Henry Moore Sculpture Gallery in Leeds.

Gromley gaf uitleg over zijn bedoelingen met het beeld. Het beeld had volgens hem drie functies:

1) de herinnering aan het feit dat ter plaatse meer dan tweehonderd jaar mijnwerkers onder de grond hadden gewerkt aan de winning van steenkolen;
2) om de toekomst te illustreren, die zou volgen uit de overgang van een industrieel naar een informatie-tijdperk;
3) om te dienen als een focus voor de hoop en agsten van de mensen in die toekomst.
(Informatie overgenomen van de website www.gateshead.gov.uk ).

De body van het beeld heeft de vorm van een menselijk lichaam. Gormley gebruikte zijn eigen lichaam hiervoor als model. Hij maakte een mal door zelf in een bak met gips te gaan liggen.

Onderstaand een aantal foto’s, gemaakt tijdens dit bezoek. In de foto-galerij is ook een gedicht opgenomen, getiteld ‘Talking with the Angel of the North’. Het gedicht is aan de hand van Jackie Gleeson en oorspronkelijk geschreven voor St. Mary´s Church, Wallsend.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: